Sunday, December 4, 2011

5 december: Tutorial en Give Away

Edit: Dit is een adventskalender uit 2011. Het is niet meer mogelijk mee te doen met de give-away.

An English tutorial will follow.

Welkom op dag 5 van de Dutch Swappers Adventskalender. Ik heb voor jullie een haakpatroon geschreven van een Zweedse Tomte. Ook kun je meedoen aan de give away, de winnaar krijgt een Tomte thuisgestuurd.


Een Tomte (Zweeds) of Nisse (Noors) is een mytisch figuurtje uit Scandinavië. In het heidense geloof was de Tomte de ziel van de eerste bewoner van de boerderij. De Tomte bewoonde de grafheuvels rond de boerderij en hij waakte over de boerderij en het vee. Als hij niet goed behandeld werd, vertrok het wezen. Veel Zweden zetten nog steeds rond de kerst een bordje Julegrot (rijstepap) buiten neer om Tomte gunstig te stemmen.


De Jule Tomte speelt een rol bij het Joelfeest/kerstmis en wordt in verband gebracht met de kerstman en julbocken. Er zijn overeenkomsten met de lutin uit Frankrijk (de kabouter die Père Noël begeleidt en onzichtbaar kan worden door zijn rode hoed met twee witte veren).
Tijdens het joelfeest wordt een lied gezongen voor de jule Tomte. Er wordt voedsel in de kerstboom en voor de schoorsteenmantel gehangen, vaak in een sok.


Het gebruik om pap aan Tomte te geven tijdens kerst kan gezien worden als overblijfsel van voorouderverering. In deze periode rondom midwinter kwam ook de Wilde Jacht, een luidruchtige en razende jachtstoet van overledenen. Deze jachtstoet werd voorgegaan door verschillende figuren zoals Wodan, Odin, Cernunnos, Vrouw Holle, Harlekijn of Satan).

In Nederland bestaat een soortgelijk gebruik rondom Sinterklaas, waar voedsel voor het paard van Sinterklaas in schoenen wordt gestopt. Ook de Nederlandse Zwarte Piet, de Duitse Schimmelreiter of Knecht Ruprecht, de Italiaanse La Befana en de IJslandse Grýla en de Jólasveinar belonen en straffen kinderen.(bron wikipedia)

Je kunt je eigen Tomte haken en wie weet beschermt hij ook jou en je huisgenoten tegen kwade invloeden!


M'n moeder en zus hebben Tomte altijd gehaakt uit hun hoofd maar voor de adventskalender heb ik het patroon op papier gezet. Je haakt hem met een dikke draad in spiralen. Je hoeft dus niet het einde van de toer te sluiten met een halve vaste. Je haakt gewoon verder op de eerste vaste van de vorige toer. Een ideaal haakproject als die kleine amigurumi's je afschrikken vanwege het gepriegel.

Materiaal:
- 1 bol grijze of bruine wol voor haaknaald nr. 8
- 1 bol rode wol voor haaknaald nr. 8
- restje witte wol
- fiberfill
- toermarkeerder

Gebruik een haaknaald die minstens 1 maat kleiner is dan de adviesmaat die wordt vermeld op het label van de wol.


Patroon lijf

Markeer elke toer de eerste vaste met een toerenmarkeerder of een gekleurd draadje.

Begin met de grijze of bruine wol en haak 5-6 lossen en sluit ze met een halve vaste tot een ring.

1e: 8 vasten in de ring
2e: 2 vaste in elke vaste (16)
3e: 1 vaste in de eerste vaste, 2 vasten in de tweede vaste, herhaal (24)
4e: 1 vaste in de eerste 2 vasten, 2 vasten in de derde vaste (32)
5e: 1 vaste in de eerste 3 vasten, 2 vasten in de vierde vaste (40)
6e: 1 vaste in de eerste 4 vasten, 2 vasten in de vijfde vaste (48)
7e: 1 vaste in elke vaste waarbij je de haaknaald in de achterste lus steekt (48)
8e: 1 vaste in elke vaste (48)
9e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 7 en 30 (46)
10e: 1 vaste in elke vaste
11e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 17 en 37 (44)
12: 1 vaste in elke vaste
13e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 21 en 37 (42)
14e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 6 en 27 (40)
15e: 1 vaste in elke vaste (40)
16e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 9 en 24 (38)
17e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 2 en 20 (36)
18e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 6 en 19 (34)
19e: 1 vaste in elke vaste (34)
20e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 15 en 29 (32)
21e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 4 en 19 (30)
22e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 8 en 22 (28)
23e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 13 en 24 (26)
24e: 1 vaste in elke vaste
25e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 2 en 19 (24)

Ga vanaf hier verder met de rode draad.

26e: 1 vaste in de eerste vaste, haak 5 lossen, haak een vaste op de 6e vaste en haak vasten tot het einde van de toer (24). De sliert van 5 lossen wordt straks je vulopening:


27e: 1 vaste in elke vaste (en in de bovenste lussen van de lossen van de vorige toer) maar met een mindering op vaste 22 (23)
28e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 8 (22)
29e: 1 vaste in elke vaste (22)
30e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 12 (21)
31e: 1 vaste in elke vaste maar met een mindering op vaste 16 (20)
32e - 46e: elke toer 2 minderingen (of tot je in de punt niet verder kunt. Verdeel de minderingen gelijkmatig over de spiraal. Hecht de draad af en vul het lijf via de vulopening met fiberfill.

Rand van de hoed:

Steek aan de achterkant je haaknaald in de eerste steek van de vulopening op de scheiding rood/grijs:


Trek de rode draad erdoor heen en leg er een dubbele knoop in. Moffel het korte eindje van de draad in de binnenkant weg.


Steek nogmaals je haaknaald in, pak het lange einde van de draad op en trek hem terug zodat er een lus op je haaknaald staat. Haak een vaste. Herhaal dit op elke steek totdat je rond bent (je sluit hiermee meteen de vulopening). Markeer je eerste steek en haak nog 5-6 rondes. Meerder de eerste 3 toeren 3 keer en de laatste toeren 2 keer. Hecht de draad af.

Neus:

Maak met het rode garen een magische lus en haak 3 vasten in de lus. (je zou Tomte ook een roze neus kunnen geven).

haak 2 vasten in elke vaste
haak 1 vaste in elke vaste, herhaal 5 keer
minder 2 steken, herhaal 1 keer en hecht af
Vul hem met restjes rode wol of met fiberfill. Bevestig de neus vlak onder de rand van de hoed. Klik hier voor uitleg over het bevestigen van lichaamsdelen.



Je kunt de neus ook haken met dunnere katoen, dan moet je wel het patroon aanpassen.


De baard
Wikkel een flinke hoeveelheid witte wol om de palm van je hand, bind er een touwtje omheen en knip de lussen door. Herhaal dit 2 keer.


Zet er twee vast aan de rechter- en linkerkant van de neus, pal onder de rand van de hoed. De derde zet je vast pal onder de neus. Knip de baard netjes af. Je Tomte is klaar!

© Marieke P.M.T. Bos Gebruik dit patroon naar hartelust voor jezelf of om weg te geven maar verkoop van het patroon of de Tomte's die je ermee haakt is niet toegestaan.

Give Away!

Wil je kans maken een Tomte te winnen? Laat dan een berichtje achter. Op 25 december laat ik random.org de winnaar bepalen.

Recept Julegrot (zoals Tomte dat graag lust)



Ingrediënten:
200 gram desertrijst
1 liter melk
50 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
een snufje zout
saffraan

Doe alle ingrediënten bij elkaar in een pan en breng aan de kook. Zodra de melk kookt op een laag pitje zetten en nog ongeveer 40-45 minuten door laten pruttelen. Regelmatig roeren om aanbranden te voorkomen. De pap is klaar als hij lekker dik is en de rijst heel zacht is geworden. Serveer het met wat kaneel erover.


De leukste adventkalender van het jaar, gemaakt door de Dutch Swappers, een zeer actieve en creatieve nederlandstalige groep van swappers op Swap-bot.

Laat je door ons inspireren, iedere dag wordt er rond het middaguur een nieuw vakje gevuld met een creatieve tutorial, een give-away, een free printable en nog meer spannends.



73 comments:

  1. Wat een leuke, originele bijdrage Marieke! Ik had natuurlijk kunnen weten dat jij een link met Zweden zou maken. Ik ga zeker proberen een Tomte te maken, ik geloof zeker in de beschermende factor van het kereltje.

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk patroon! Ik lees de kinderen regelmatig Tomte en de vos voor, leuk dat je er een plaatje van hebt geplaatst. Het patroon van Tomte zie ik wel zitten om te maken. Dat kleine spul vind ik nog te lastig. Groetjes Carolien

    ReplyDelete
  3. Wat een briljante bijdrage aan de kalender. Ik heb al een mini tomte in huis, dus iemand anders mag hem winnen, maar ik wilde je wel laten weten dat ik heel blij ben met het patroon. Altijd leuk om iemand kado te doen!

    ReplyDelete
  4. Wat leuk!! Ik ben al de gelukkig eigenaresse van zo'n geweldige Tomte (van jou ;-) en ben er nog altijd heel erg blij mee! Ik doe dus niet mee met de give-away maar ben erg blij met het patroon en vind het verhaal met de mooie plaatjes erg leuk!!!

    ReplyDelete
  5. Leuke bijdrage! Deze ga ik zeker maken, dank je wel voor het patroon.

    ReplyDelete
  6. Wat een mooie en uitgebreide uitleg rond een deel van de vieringen in deze tijd, magie past helemaal in deze dagen, je Tomte is enig. Ik denk dat naar aanleiding van je patroon vele huizen hun beschermertje zullen vinden.
    Bedankt voor het delen van patroon en de give away.
    Groetjes, Pauline

    ReplyDelete
  7. Wat een geweldige bijdrage Marieke, heerlijk om te lezen, de geschiedenis van de Tomte en alles eromheen. :) Hier beschermt nog geen Tomte ons huisje, dus ik doe heel erg graag mee met de give away!!

    ReplyDelete
  8. Oh...kon ik nu maar haken... Moet het toch echt gaan leren! Leuke giveaway en ik die graag mee...

    ReplyDelete
  9. Ik doe graag mee met de give away. Hij is erg leuk en zelf kan ik hem niet maken.

    Groetjes,
    Lia

    ReplyDelete
  10. super leuk zeg marieke! wat top dat je het patroon hebt uitgeschreven! mijn schoonouders gaan ook elk jaar naar Zweden (ze hebben ook een huis daar) en ik denk dat m'n schoonmoeder zo'n tomte erg leuk zal vinden :) dus ik doe graag mee aan de giveaway :) groetjes, Tarah

    ReplyDelete
  11. Leuk Marieke! Wie weet ga ik me nog eens in een Tomte-patroon verdiepen, want ze zijn erg leuk! Ook leuk dat je het verhaal rond de Tomte erbij hebt gezet!

    ReplyDelete
  12. wat super leuk!!
    en de leuke uitleg erbij, super!!!
    dank je wel :)

    ReplyDelete
  13. Ze zijn geweldig! Krijg gelijk het hele Ronja de Roversdochtergevoel ervan. Straks op zoek naar de juiste wol! Leuk

    ReplyDelete
  14. Helemaal top met mooie plaatjes, maakt het helemaal af zo.
    Kan toch niet missen dat we dit nu allemaal eens gaan uitproberen!!!

    ReplyDelete
  15. Eindelijk mag ik ook wat zeggen! Wat een geweldig verhaal heb je ervan gemaakt, Marieke! Ik ben dolblij dat ik nu een kans heb om mee te dingen naar een Echte Tomte van Marieke. Bovendien wil ik al mijn hele leven het fijne weten van de Magische Lus.
    Ik heb echter een kleine teleurstelling moeten verwerken: ik wist niet dat die lieve Vrouw Holle, die zo bijzonder gesteld was op schoon en netjes, in relatie gebracht kon worden met Satan.
    Bah, het is net als in de politiek. Als ze eenmaal bekend zijn, zijn de idealen verdwenen.

    ReplyDelete
  16. wow wat een leuke
    gedaan.
    en ook de gescheidenis te weten hier achter.
    ik doe graag mee.

    groetjes mariska-daddsgirl1987

    ReplyDelete
  17. Wat een leukerd is deze, hij is al uitgedraaid, ga hem proberen te maken. Hartelijk dank voor dit patroon en de uitleg erbij.
    groet

    ReplyDelete
  18. Fantastisch leuk! Ik ga het patroon opslaan hoor :) En ja, natuurlijk wil ik wel eentje winnen, ze zijn ubercute ♥

    ReplyDelete
  19. Geweldig leuk patroon, ga proberen er snel te haken en op te sturen naar fam. in Noorwegen. Weet zeker dat zij dit ook geweldig vinden.

    ReplyDelete
  20. Wat een leuke bijdrage! Wij zijn gek op Zweden, dus ik vind het patroon van Tomte helemaal super en ook de pap ga ik zeker een keer maken!

    ReplyDelete
  21. Oh die is wel heel erg leuk zeg, super bedacht en bedankt voor het delen van het patroontje

    ReplyDelete
  22. Wat een leuke originle tutorial! Leuk om zo ook de geschiedenis te horen van al die scandinavische gebruiken! Bedankt voor je beschrijving van het patroon! misschien maak ik er oo nog een , als ik tijd heb! doe graag mee met je give away! groetjes Joke

    ReplyDelete
  23. Wat een enige Tomte Marieke,
    Ik doe graag mee met de give away. Want ik wil nog een rendier haken en daar moet je ook tijd voor maken. Ze passen vast goed bij elkaar. ;-)
    Als ik het niet win, kan ik altijd nog het patroontje bewaren. Dank je wel voor je bijdrage.
    Groetjes Leny

    ReplyDelete
  24. Hej Marieke,
    Ik vind hem fantastisch en ga meteen aan de slag. Wij wonen tijdelijk in Zweden op zoek naar werk zitten wij momenteel ons te orienteren en hebben niets om handen dus per toeval op je site terecht gekomen en ben dus ook bezig om zelf allerlei kerstversiering te haken en te breien. Ik heb vanuit Nl mijn hele voorraad wol en katoen meegenomen en ook breipennen en haaknaalden. Ben niet zo´n ster maar tot nog toe lukken de patroontjes aardig maar ik moet en zal nu toch zo´n Tomte maken. Ik heb er al zoveel gezien in de winkels hier, maar wat is er nu leuker dan het zelf te maken.
    Ontzettend bedankt voor allerlei leuke tips die ik op je site vind. Super

    ReplyDelete
  25. Hej Nieuwe Zweedse! Sorry, je naam staat er niet bij. Spannend dat jullie de stap gezet hebben. Mijn zus en zwager zijn bijna 6 jaar geleden naar Zweden verhuisd. Ze wonen vlakbij Eksjö. De wol die ik gebruikt heb voor Tomte, heb ik in Zweden gekocht: Järbo Garn - Molly. Die is niet zo duur en haakt lekker. Mocht je tussen je voorraden niets geschiks kunnen vinden, kun je daar misschien naar op zoek. Veel succes en plezier in Zweden!

    ReplyDelete
  26. Wow wat super dat je dit met iedereen deelt!! ♥... Ik vind ze zoohhh leuk!!
    Zou graag ook mee willen doen aan de give away.....

    Groetjes van Ivonne

    ReplyDelete
  27. Wat leuk, die ga ik vast maken, bedankt voor de uitleg! groetjes Willemijn

    ReplyDelete
  28. Ik was meteen verliefd op Tomte. Ik heb hem dan ook gelijk gemaakt in drievoud. Een voor mijn twee dochters en een voor mijzelf. De uitleg is superrr!!! Dank je wel voor het patroon.
    gr. Sandra

    ReplyDelete
  29. Door Vrouw Hommel werd ik attent gemaakt op deze leuke Tomte. Dank je wel voor het mooie en duidelijke patroon.
    Ik deel het met de lezers van mijn kinderboekensite.
    groetjes Betty

    ReplyDelete
  30. Ik heb een foto van de tomte op mijn site gezet.
    Nogmaals dank je wel voor het leuke patroon!!

    ReplyDelete
  31. Hartstikke leuk, bedankt voor het patroon!

    ReplyDelete
  32. Bedankt voor het patroon en ik wil graag een kanseje maken op je give away

    ReplyDelete
  33. He stoer! (eindelijk) een patroon :) Thanks!!!

    ReplyDelete
  34. Via via kwam ik op jouw blog en de Tomtes vind ik super. Dank je wel voor dit patroon.
    Groetjes Jannie

    ReplyDelete
  35. Good morning. I have translated the Spanish pattern. I get an e-mail to send it? mine is veareig@gmail.com. It gives me permission to share, with attribution, in Spanish.

    ReplyDelete
  36. Haken dankzij eenvoudige lesjes hier in de buurt heropgenomen na jaren niet meer te doen....
    Deze vandaag geprobeerd, haken in combi met mijn geliefde Scandinavië: kon niet beter!!!
    En hij is heel leuk om te maken én om te zien!
    Super bedankt voor dit patroon!
    Ursy, België

    ReplyDelete
  37. Wat leuk en wat een leuk blog heb je...ben er bij toeval via Pinterest op terecht gekomen!Nou ik ga je gelijk volgen en deze vrolijke grappige vrienden ga ik vast en zeker ook eens ooit een keer maken!

    groetjes en fijne feestdagen!
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je verhaal en de uitleg over de uitleg over de Tomte is ook erg leuk!Ik wil ook wel een gokje wagen in de give away aangezien mijn to-do list nog erg lang is;-)

      Delete
  38. Ik vind het ook heel erg leuk!
    Ik heb er inmiddels al 3 gehaakt om weg te geven met kerst.Erg leuk met het recept en het verhaal erbij!

    ReplyDelete
  39. Wat leuk, deze tomke!!Zodra ik tijd heb, ga ik die zeker maken!! Bedankt voor het patroon!!

    ReplyDelete
  40. Wat een leuke give-away. Ik ga er zelf ook eentje haken, maar het zou veel leuker zijn om er eentje te krijgen

    Vr,gr. Geertje Bos

    ReplyDelete
  41. Ik heb zonet je blog ontdekt en ben direkt volger geworden. Hier zal ik mijn hartje kunnen ophalen! Ik doe graag mee voor de give-away! Fijne feestdagen toegewenst!

    ReplyDelete
  42. Bedankt voor dit haakpatroon. Superleuk. Ik heb het gelijk gepind.
    Ik doe ook graag mee aan je give-away. Als je mijn blog kent, weet je wel waarom ik graag een jultomte wil winnen. ;-)

    ReplyDelete
  43. Wat leuk zeg! Hoe groot zijn ze eigenlijk?

    ReplyDelete
  44. Via Aankleedpopje ben ik bij de blog terechte gekomen. Erg leuk allemaal. Graag doe ik mee voor zo'n mooie Tomte. Ik hoop dat ik nog genoeg tijd voor de kerst heb om er zelf wat temaken.

    Fijne en gezellige feestdagen.

    Hartelijke groet, Agnes.

    ReplyDelete
  45. als ik bij toer 9 een mindering heb gedaan op vaste 7,moet ik dan weer opnieuw tellen.(dus bij 1beginnen te tellen)en dan zo naar vaste 30? of moet ik na 7 doortellen?

    ReplyDelete
  46. bij toer 32 tot 46 moet ik 2 maal minderen in een toer,maar op welke vaste???

    ReplyDelete
  47. oei komt hier niet veel reactie meer geloof ik

    ReplyDelete
  48. ik heb ze gehaakt en vind ze super leuk geworden bedankt voor het patroon en mocht het me lukken , dan zal ik een foto sturen

    ReplyDelete
  49. I've been trying to find the English translation but can't find it. Please help! I really want to make these. Thank you.

    Karen Sims
    skyedreamer51@msn.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think that I have cracked the translation Karen

      Delete
  50. ik heb deze gedeeld op de fb-groep "haken en haakpatronen" gezien er bij dit patroon stond dat het gedeeld mocht worden maar niet verkocht :)
    veel mensen waren op zoek naar het nederlandstalige patroon.

    groetjes, Inie Isselée

    ReplyDelete
  51. Can you put this pattern into English? This is so cute and I would love to make it😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Shyla, I think I have managed to translate into English. Contact me for a copy if this blogger doesn't answer my posts. The pattern of course is acredited to Marieke, I merely translated it (i think!)

      Delete
  52. Maybe there is a way to use a translator program ?

    ReplyDelete
  53. I So need in English these are adorable

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Tracie, I think I have managed to translate into English. Contact me for a copy if this blogger doesn't answer my posts. The pattern of course is acredited to Marieke, I merely translated it (i think!)

      Delete
  54. gaaf, erg leuk, prachtig, ik zou er graag eentje winnen.......(wil ze graag zelf haken maar ben geopereerd en dit lukt me voorlopig nog niet..........)

    ReplyDelete
  55. Hi, I have managed to reconfigure the pattern into English up to row 26 where there is a change of colour to red and the start of the hat, I have used google translate but the translation doesn't make sense. Please, please, please could you translate into English, kind regards Gilli

    ReplyDelete
  56. Hi again I think that I have managed to translate the whole pattern into English. If you contact me via shimmeringmoon@hotmail.co.uk then you can share the pattern here on your blog

    ReplyDelete
  57. I would love the English version

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have just emailed you Nora, hope it helps. Just waiting for Marieke to respond so that she can share it on here x

      Delete
  58. Dank je, dank je voor dit patroon. Hij is zoooo leuk.....ik ga er 4 maken voor mijn 4 kleinkinderen. Helemaal geweldig!!
    groetjes Marina

    ReplyDelete
  59. Super schattig, ik heb je site opgeslagen. Dank je wel

    ReplyDelete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. Hi Marieke!

    I wanna send you an eMail about the Tomte-pattern. I wrote a pattern for a gnome an I wanna publish the pattern for free.
    Can I send you my pattern?

    My eMail-account: nicole_richtert-online.de

    Nicole Richter

    ReplyDelete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. Thank you for sharing this pattern, absolutely adorable and I can't wait to make a bunch of them.

    ReplyDelete
  64. Thx voor deze leuke tomte en get verhaal eromheen. Ik ga gelijk aan de slag om er een te maken voor mijn toekomstige schoondochter. Zij is voor haar stage 6 maanden naar zweden geweest en komt vgl week donderdag terug. Ben benieuwd of ze weet wie tomte is.

    ReplyDelete
  65. ik ga er ook mee starten ze vielen me meteen op, het was wel een zoektocht naar rood dikte 8 want ik wil het wel goed doen, maar het is gelukt en ga ermee starten om te maken . Dank je voor die mooie patroon

    ReplyDelete
  66. ik ga er ook mee starten ze vielen me meteen op, het was wel een zoektocht naar rood dikte 8 want ik wil het wel goed doen, maar het is gelukt en ga ermee starten om te maken . Dank je voor die mooie patroon

    ReplyDelete
  67. Dank je wel voor het patroon, heb er net een gemaakt, goed gelukt!

    ReplyDelete